Gruzja informacje praktyczne, wszystko co powinieneś wiedzieć

Przed wyjazdem do Gruzji musieliśmy zebrać kilka podstawowych informacji, które pozwolą nam swobodnie podróżować po kraju. To standardowy proces przed każdym naszym wyjazdem, aby nic nas nie zaskoczyło. Zebraliśmy całą tę wiedzę i przygotowaliśmy artykuł Gruzja informacje praktyczne, aby osobom, które wybierają się do tego kraju na własną rękę, ułatwić nieco zadanie.

Gruzja informacje praktyczne to zbiór niezbędnej wiedzy, która przyda się każdemu, kto wybiera się do tego kraju. Byliśmy w Gruzji zaledwie kilka dni, ale i tak musieliśmy wiedzieć o wszystkich formalnościach, jakie dokumenty są potrzebne, jaka będzie pogoda, gdzie warto spać, co zjeść itd. Opisaliśmy wszystko, czego sami szukaliśmy przed wyjazdem, aby dobrze przygotować się na nasze wakacje w Gruzji.

Gruzja informacje praktyczne.

Gruzja informacje praktyczne

Co warto zobaczyć/doświadczyć w Gruzji?

Wybierając się tam na zaledwie kilka dni, wiedzieliśmy, że z wielu atrakcji Gruzji będziemy musieli zrezygnować. Natomiast naszym priorytetem były odwiedziny stoli Gruzji, Tbilisi, aby móc zobaczyć jej ciekawe stare miasto. Chcieliśmy także przejechać słynną gruzińską drogę wojenną, spojrzeć na Kazbek, odwiedzić piękne twierdze i cerkwie z listy UNESCO oraz poznać starą stolicę Mccecha. Podczas wyjazdu do Gruzji nie mogło zabraknąć przepięknych górskich widoków np. okolice Kazbeka czy w Dolinie Juta. Zwiedziliśmy jedną z najpopularniejszych gruzińskich jaskiń – Jaskinię Prometeusza oraz pojechaliśmy do Kanionu Martwili. Niestety zabrakło czasu na inne kaniony, na inne rejony górskie czy na wybrzeże. To nadrobimy następnym razem.

gruzja dolina juta podróż do gruzji
Gruzja. Dolina Juta.

Kiedy jechać do Gruzji? – Pogoda w Gruzji

Wszystko zależy od tego co chcemy robić w Gruzji i w jakie rejony się wybierzemy. Jeżeli pominiemy kwestię zimowych trekkingów czy wspinaczek górskich oraz jazdy na nartach, to średnio najlepszym okresem na wyjazd będzie czas od maja do września/października. Szczyt sezonu w Gruzji to nasze wakacje. My byliśmy w połowie czerwca i pogoda była idealna. W terenach górskich było już ciepło i bez śniegu, natomiast w pozostałych rejonach pogoda była odpowiednia do zwiedzania poszczególnych atrakcji. Czasami w Tbilisi temperatury sięgały 32 stopni więc to trochę zbyt dużo.

gruzja twierdza ananuri podróż do gruzji
Gruzja. Twierdza Ananuri.

Jak dostać się do Gruzji? Loty do Gruzji

Z Polski do Gruzji bez problemu możemy się dostać bezpośrednimi połączeniami lotniczymi z kilku polskich lotnisk. My lecieliśmy na trasie Katowice – Kutaisi – Katowice liniami Wizzair. Lot trwał 3 godziny i 20 min. Za 3 bilety (dwie osoby dorosłe i jedno dziecko) zapłaciliśmy 1121 zł z darmowym małym bagażem podręcznym. Koszt biletu nie obejmował bagażu nadawanego ani dużego bagażu podręcznego. Jeżeli wybierzecie opcję tylko z małym bagażem podręcznym, to dobrze się spakujcie i zmierzcie swój plecak, gdyż często zdarzają się kontrole na lotnisku w Katowicach (przeczytaj, jak to wyglądało tym razem ) i pasażerowie, których torba przekracza określone limity, muszą dopłacać.

Gruzja informacje praktyczne. loty do gruzji
Gruzja informacje praktyczne. Do Gruzji lata kilka różnych linii lotniczych z wielu miast w Polsce.

Wiza do Gruzji i przekraczanie granicy

Polacy wybierający się do Gruzji nie potrzebują wizy na pobyt do 365 dni. Należy posiadać ważny paszport lub dowód osobisty. Nie wiem, od czego to zależy, ale na lotnisku w Katowicach Pani poprosiła o paszport zamiast dowodu osobistego. Mówiła, że lepiej mieć paszport, a w wyjątkowych sytuacjach, gdy turysta nie posiada przy sobie paszportu, to również odprawiają na dowód.

Pieniądze w Gruzji – wymiana dolarów/euro

Oficjalną walutą Gruzji jest lari gruzińskie (GEL). Średni kurs podczas naszego wyjazdu w czerwcu 2023 wynosił 1 GEL = 1,58 zł. Wybierając się do Gruzji, zabraliśmy ze sobą trochę dolarów i euro, które wymienialiśmy na bieżąco w kantorach. Średni kurs wymiany Euro mieścił się w przedziale 1 EUR = 2,76 – 2,82 GEL. Obowiązkowo przy wymianie pieniędzy należy okazać paszport. Bez dokumentu nie będzie możliwa wymiana waluty w większości kantorów. W Tbilisi nie był to problem. Wymiana bez jakichkolwiek dokumentów.

gruzja informacje praktyczne waluta lari gruzińskie
Gruzja informacje praktyczne. Walutą Grizji jest lari gruzińskie.

Płatność kartą w Gruzji

W wielu miejscach można było bez problemu płacić kartą debetową lub kredytową: restauracje, markety, większe sklepy, stacje benzynowe. Tylko za jeden nocleg udało nam się zapłacić kartą. Warto jednak zabrać ze sobą kartę Revolut, dzięki czemu kurs wymiany będzie bardzo atrakcyjny.

Łączność: roaming, Internet mobilny, WiFi w Gruzji

Roaming w Gruzji działa bez najmniejszych problemów, jednak ceny odstraszają, aby aktywnie korzystać z połączeń telefonicznych do Polski.
Jeżeli chodzi o Internet mobilny w Gruzji, to jest on dosyć tani. Kartę można kupić już na lotnisku w Kutaisi – znajduje się tam kilka stoisk różnych operatorów. Najpopularniejszą i najbardziej polecaną siecią jest Magti (podobno najlepszy zasięg) lub Silknet. Można wybrać różne pakiety, natomiast najbardziej popularne są za ok. 15 GEL/7 dni lub 30 GEL/14 dni z nielimitowanym Internetem i połączeniami.
WiFi w Gruzji było dostępne praktycznie w każdej większej knajpce i każdym miejscu noclegowym.

Elektryczność w Gruzji – Gniazdka w Gruzji

Wybierając się do Gruzji, nie musicie kupować żadnych przejściówek. Polskie wtyczki będą pasowały.

Noclegi w Gruzji – jakie wybrać noclegi i ile to kosztuje?

Podczas naszej podróży do Gruzji spaliśmy w kilku różnych miejscach. Wynajmowaliśmy noclegi w Kutaisi, Mccheta, Stepancminda, Tbilisi i Martwili. Gruzja to kolejny kraj (Albania, Czarnogóra też mają dosyć tanie noclegi), gdzie noclegi są stosunkowo tanie. Podczas wyszukiwania noclegów zawsze kierowaliśmy się lokalizacją oraz czystością. Noclegi traktujemy jako miejsce do spania, a nie do spędzania tam czasu. Raczej nie szukamy drogich hoteli ***** czy resortów. Podczas naszego pobytu najtańszy nocleg kosztował nas 50 GEL (79 zł), a najdroższy 120 GEL (189 zł) za noc za naszą trójkę, czyli 2 osoby dorosłe i dziecko lat 10. Wszystkie noclegi w Gruzji zarezerwowaliśmy przed wyjazdem przy użyciu platformy booking.

noclegi w gruzji noclegi w stepancminda
Noclegi w Gruzji są dosyć tanie.

Transport w Gruzji

Podczas naszego pobytu nie korzystaliśmy z publicznego transportu w Gruzji. Na cały nasz wyjazd wynajęliśmy samochód, którym się przemieszczaliśmy. Natomiast są także autobusy, zwłaszcza na głównych turystycznych trasach np. Kutaisi – Tbilisi, a także bardzo mocno rozwinięty transport taksówkami i taksówkami z napędem 4×4. Praktycznie w każdym miejscu ktoś będzie oferował dojazd do wybranej lokalizacji.

gruzja informacje praktyczne transport
Gruzja informacje praktyczne. W Gruzji często można wynająć taksówkę lub taksówkę z napędem 4×4, kkóra może nas zawieźć w dowolne miejsce.

Wypożyczenie samochodu w Gruzji

Planując wyjazd do Gruzji, powinniśmy zastanowić się jakie atrakcje chcemy odwiedzić. Zależnie od tego wyjdzie nam czy potrzebujemy wynająć samochód z napędem 4×4, czy wystarczy nam zwyczajna osobówka. Zdecydowaliśmy, że tym razem skupimy się na trasach, które nie wymagają samochodu terenowego.
Ostatecznie na nie cały miesiąc przed wylotem, wypożyczyliśmy mały samochód KIA Picanto w firmie GTG CAR Rental poprzez portal rentalcars.com. Wynajęcie samochodu z odbiorem/zwrotem na lotnisku w Kutaisi na 6 dni kosztowało nas 917 zł. W cenie było pełne ubezpieczenie OC/AC oraz kradzieżowe z wkładem własnym wysokości 1042 GEL (400 USD). Do odbioru samochodu należy posiadać prawo jazdy (wystarczyło polskie) oraz karta kredytowa, na której pracownik założył nam blokadę w wysokości 1042 GEL (400 USD). Blokada została usunięta po ok. 10 dniach.

Przy odbiorze, wspólnie z pracownikiem firmy zaznaczyliśmy poziom benzyny, drobne zadrapania na protokole odbioru oraz zrobiłem dookoła zdjęcia, aby później przy oddaniu nie było problemów. Oddaliśmy samochód bez problemu, a cała procedura trwała maksymalnie 2-3 min. Zdecydowanie możemy polecić tę wypożyczalnie samochodów w Gruzji.
Nie mam potwierdzonej tej informacji, ale słyszałem, że w przypadku kontroli policji lub kolizji, lepiej mieć przy sobie Międzynarodowe Prawo Jazdy.

gruzja informacje praktyczne transport wynajem samochodu w gruzji
Gruzja informacje praktyczne. Wynajem samochodu w Gruzji jest bardzo dobrym pomysłem.

Cena benzyny w Gruzji

Litr benzyny standardowej 95 w Gruzji kosztował nas ok. 2,40-2,48 GEL (3,80 – 3,92 zł) zależnie od miejsca i stacji.

Jedzenie w Gruzji

Wiele się słyszy o pysznej gruzińskiej kuchni oraz o winie. Zdecydowanie jedzenie jest bardzo smaczne, różnorodne i bardzo aromatyczne. Będąc w Gruzji, na pewno spróbujemy różnych wersji chinkali pierożki z nadzieniem czy kilku wersji chaczapuri, bo to wręcz nie wypada nie zjeść tych pyszności. Do tego różnego rodzaje dania mięsne: szaszłyki (mcwadi), szkmeruli (kurczak w sosie czosnkowo-śmietanowym), badridżiani (bakłażan z pastą orzechową), pyszny chleb czy coś słodkiego jak np. czurczchela i tklapi. Będzie ciężko, wystawnie i na bogato. Warto zawsze dopytać jak duża będzie porcja, bo często nawet dosyć głodny człowiek nie jest w stanie zjeść jednej porcji.

Natomiast do picia najczęściej serwowane jest wino półwytrawne lub wytrawne. Na lampki, na butelki a także na dzbanki więc uważajcie przy zamawianiu. Dla kierowców Gruzini podają słodką lemoniadę o wielu smakach.

Podsumowując, Gruzja ma wiele do zaoferowania. Przepiękne górskie widoki, klimatyczne uliczki Tbilisi, interesujące niesamowicie położone cerkwie i oczywiście pyszne jedzenie. Do tego wszędzie były uśmiechy, chęć pomocy, rozmowy i serdeczności. Mam nadzieję, że mój wpis Gruzja informacje praktyczne pomoże Ci zorganizować własne wakacje w Gruzji.

Newsletter

Podobał Ci się artykuł i zdjęcia? Chcesz być zawsze na bieżąco i jako pierwsza/y otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu? Zapisz się do newsletter'a. Obiecuję zero spam'u