dania

daniaDania to ciekawy kraj. Piękna przyroda, niesamowite wyspy. Nasz pobyt na Bornholmie zapoczątkował zwiedzanie tego kraju i chęć na eksplorowanie jego innych części. Czas pokaże, gdzie poniesie nas los i które części Danii odwiedzimy w najbliższym czasie.

panorama żagle na bałtyku

Na żaglach po Bałtyku – zapiski z podróży

Plan był prosty – wynajmujemy jacht, zbieramy ekipę, obieramy azymut na Kopenhagę i codziennie prosimy Neptuna o dobre wiatry, aby móc zrealizować obrany cel i spokojnie wrócić. Po ostatnim rejsie na Bornholm nie do końca byłem zdecydowany czy żeglowanie po Bałtyku podoba mi się czy nie. Czy generalnie żeglowanie to coś dla mnie, czy jednak kompletnie nie moja bajka? Postanowiłem czytaj więcej …

panorama malownicze allinge

Malownicze Allinge

Włóczenie się po wybrukowanych, wąskich uliczkach bornholmskich miasteczek stanowi ogromną przyjemność. Praktycznie wszystkie osady na wschodnim wybrzeżu są do siebie podobne, a jednak do każdej zaglądnęliśmy na trochę, bo ich zabudowa, kolorowe domki i niesamowity klimat magicznie przyciągają. Svaneke wywarło na nas ogromne wrażenie, jednak Allinge też ma coś w sobie, więc chcieliśmy tu pobyć i poszperać w jego zakamarkach. czytaj więcej …

panorama svaneke cukierki

Malownicze Svaneke – ulubione miejsce na wyspie

Szczerze to nie wiem dlaczego, akurat to niewielkie miasteczko wywarło na nas największe wrażenie. Początek znajomości mieliśmy dosyć wymagający. Svaneke przyjęło nas deszczem, wiatrem i chłodem. Pamiętając wspaniały poranek, jaki przygotowała nam Matka Natura kilka dni wcześniej w tych okolicach, wybraliśmy się na spacer po uliczkach miasta. Asfalt i brukowane chodniki lśnią od kropli deszczu, czarne, drewniane szkielety budynków przepięknie czytaj więcej …

panorama wyspa tat foczki

Tajemnica wyspy Tat

Z kobiecych ust padło „Płyniemy na foczki”! Jakby to dziwnie nie zabrzmiało, troszeczkę zdezorientowani próbowaliśmy wydumać o co chodzi. Jednak po chwili konsternacji zrozumieliśmy. Otóż będąc na archipelagu Ertholmene, nieopodal malowniczej i tajemniczej wyspy Christiansø znajduje się malutka wyspa Tat, którą to okoliczne foczki bardzo sobie upodobały. Nie było innego wyjścia,postanowiliśmy popłynąć i zobaczyć te piękne zwierzęta w ich naturalnym czytaj więcej …

panorama christianso

Christiansø i Frederiksø przed najazdem turystów

Archipelag Ertholmene to niewielkie skupisko sześciu malutkich wysp położonych niedaleko Bornholmu: Christiansø, Frederiksø, østerskaer, Vesterskaer, Graesholm i Tat. Wiele osób udaje się tu na szybkie zwiedzanie największej wyspy, czyli Christianso, gdyż tylko tutaj codziennie rano przypływa i wypływa po południu turystyczny prom. Oczywiście, jednak można i wręcz należy zobaczyć Christiansø bardziej na spokojnie, bez zbędnego pośpiechu. Jest wczesny poranek i czytaj więcej …

christiansø o wschodzie słońca zdjęcia

Christiansø o wschodzie słońca

Współczesny, elektroniczny budzik nie ma litości i próbuje mnie wyrwać z objęć Morfeusza. Spoglądam przez niewielkie okno kabiny, na zewnątrz jest jeszcze ciemno. Całe szczęście istnieje coś takiego jak dodatkowa motywacja, którą wdrożyłem poprzedniego wieczoru w postaci umówienia się z Marcinem na dzisiejszy poranek. Bardzo niechętnie, niespiesznie i ociężale wychodzę z ciepłego śpiwora i ubieram się. Czapka, statyw, aparat… zatem czytaj więcej …

Rejs na Bornholm [video]

Rejs na Bornholm odbył się parę tygodni temu. Wszyscy wróciliśmy z morza bardzo zadowoleni, że daliśmy radę zmierzyć się z Morzem Bałtyckim i pomimo, że początki były trudne i Neptun nie był zbyt łaskawy i swoją daninę od nas pobrał, to czym dłużej na jachcie tym było lepiej. Pomimo, że jakoś daleko mi do fachowca obrazu ruchomego, to postanowiłem zmierzyć czytaj więcej …

panorama hammeren

Spacer po Hammeren – piękno wybrzeża

Na północnym krańcu Bornholmu znajduje się teren o nazwie Hammeren (Hammerknudden), pośród którego przebiegają ścieżki doskonale nadające się na przedpołudniowy spacer, aby móc podziwiać piękno przyrody i skaliste wybrzeże wyspy. Ciepłe słońce na horyzoncie, niebieskie niebo z śnieżnobiałymi chmurkami, delikatny powiew wiatru i soczysta zieleń zachęca, aby wybrać się na spacer po Hammeren. Sama nazwa Hammerknudden oznacza „granitową turnię w czytaj więcej …

panorama rejs po bałtyku

Żeglowanie po Bałtyku

Zamykam oczy i nic nie buja, otwieram powieki, aby znowu spróbować i upewnić się, że nic się już w mojej głownie nie kołysze. Jest sukces! Wszystko przeszło, wróciło do statycznej normy. Ale skąd taki stan organizmu? Parę tygodni temu, w luźnych rozmowach pojawił się pomysł, aby „spróbować” się na żaglach na Bałtyku. Mocno zachęcani przez Witka, postanowiliśmy popłynąć w morską czytaj więcej …

bornholm sunrise photo wschód słońca

Bornholm o wschodzie słońca

Cholerny budzik przerywa wspaniały sen. Kompletna ciemność otacza mnie w drewnianym domku. Wychodzę z ciepłego śpiwora, aby wyjrzeć przez okno na zewnątrz i zobaczyć czy jest sens wstawać w środku nocy i pakować się w plener. Stety, niestety niebo jest pięknie wypełnione gwiazdami, a jedynie gdzieniegdzie znajdują się na horyzoncie chmurki. Teraz już nie ma odwrotu – trzeba ubrać się czytaj więcej …