Jordania informacje praktyczne: ceny, pieniądze, wiza, noclegi…

Przygotowując się do wyjazdu do Jordanii, musieliśmy zebrać wiele informacji praktycznych. Kiedy jechać do Jordanii, czy potrzebna jest wiza do Jordanii, gdzie spać, jakie są ceny, czy przemieszczać się korzystając z lokalnego transportu, czy wypożyczyć samochód itd.… Zebraliśmy całą potrzebną wiedzę, aby samemu i na własną rękę zorganizować wymarzone wakacje w Jordanii.

Informacje praktyczne o Jordanii bazują na naszej wiedzy i doświadczeniu na podstawie 10-dniowego wyjazd, który odbył się w terminie 17-27.05.2019. Wiem, że 10 dni to niewiele, jednak większość z turystów wybierających się do tego kraju, nie pojedzie tam na wiele miesięcy, czy lat, a właśnie skupi się na wyjazdach kilku, kilkunastu dniowych, gdzie ta wiedza będzie w zupełności wystarczająca. Artykuł Jordania informacje praktyczne to solidna dawka wiedzy. Jeżeli czegoś Wam w nim zabraknie, dajcie znać w komentarzach, a jeżeli tylko będziemy znali odpowiedź, to ją zamieścimy.

Co warto zobaczyć w Jordanii?

Na pewno każdy słyszał i wie, że w Jordanii należy zobaczyć jeden z cudów świata – Petrę oraz niesamowite marsjańskie krajobrazy na pustyni Wadi Rum. Jednak byłaby wielka szkoda ograniczyć się tylko do tych wymienionych atrakcji. Warto chwilę poleżeć na plaży w Akabie, zanurkować w Morzu Czerwonym, aby zobaczyć piękno podwodnego świata w Jordanii, przejechać Drogę Królewską, czy odwiedzić ruiny zamków w Shobak lub Kerak. Na pewno do listy warto dodać niesamowite wybrzeże Morza Martwego i zażyć w nim kąpieli oraz nałożyć solidną porcję zdrowotnego błota. Na pewno też koniecznie spróbujcie słodkości, jakimi zajadają się Jordańczycy.

jordania wadi rum jordan desert pustynia sunset
Wadi Rum w trakcie kończącego się dnia.

Plan podróży do Jordanii – 10 dni

Przygotowaliśmy osobny artykuł, w którym pokazujemy wszystkie szczegóły naszego planu, jaki zrealizowaliśmy. 10 pięknych dni w Jordanii. Spaliśmy pod gwiazdami na pustyni Wadi Rum, nurkowałem w Morzu Czerwonym, podziwialiśmy zakamarki Petry, przejechaliśmy Drogę Królewską, kąpaliśmy się w Morzu Martwym, przeszliśmy kanion i odwiedziliśmy wiele innych miejsc. Zobacz nasz plan podróży po Jordanii na 10 dni.

jordania plan podróży mapa
Jordania. Plan naszej podróży po Jordanii w 10 dni.

Kiedy jechać do Jordanii? Pogoda w Jordanii

Jordańczycy i turyści uważają, że najlepszym i najczęściej wybieranym okresem na podróż do Jordanii jest wiosna oraz jesień. Wiele osób wybiera okres marzec-maj lub październik-listopad. Temperatury są dosyć przyjemne i nie jest zbyt gorąco ani za zimno.
W Jordanii byliśmy pod koniec maj – dokładnie w terminie 17-27.05.2019. W ciągu dnia temperatury oscylowały w okolicach 30-44 stopnie Celsjusza. Na niebie przez większość czasu nie było ani jednej chmury. Nie spadła też ani jedna kropla deszczu. Woda w Morzu Czerwonym miała przy powierzchni 23-24 stopnie i była dosyć orzeźwiająca w stosunku do temperatur powietrza powyżej 40 stopni w Akabie.
Okres naszych wakacji to olbrzymie upały w Jordanii, zatem jak nie lubicie temperatur powyżej 40 stopni, to omijajcie lipiec i sierpień.
W trakcie naszej zimy w Jordanii może być chłodno i trzeba liczyć się z opadami. Jednak nie ma złej pory na wybranie się do Jordanii – każdy okres będzie miał plusy i minusy.

jordania wadi rum jordan desert pustynia
Super, że w Jordanii dzieci do lat 12 nie płacą za wstępy.

Jak dostać się do Jordanii? Jak polecieć do Jordanii?

Najłatwiejszym i najczęściej wybieranym połączeniem z Polski jest bezpośredni lot liniami Ryanair na trasie Warszawa (Modlin) – Amman lub Kraków – Amman. Lot trwa ok. 4 godzin.
My wybraliśmy opcję lotu z Warszawy. Za przelot zapłaciliśmy 997,47 zł. Całkowity koszt obejmował bilet dla dwóch dorosłych osób, dziecka oraz jeden bagaż 20 kg.

lot do jordanii jordania informacje praktyczne
Lot z Warszawy do Ammanu trwa ok. 4 godzin.

Wiza do Jordanii

Polacy wybierający się do Jordanii w celach turystycznych muszą posiadać wizę turystyczną. Wizę turystyczną on arrival, która uprawnia nas do pobytu 30 dni na terenie Jordanii, bez problemu otrzymamy na lotniskach oraz na lądowych przejściach granicznych (poza przejściem granicznym na moście Króla Husajna (Allenby Bridge). Nie potrzebujemy żadnych papierów ani dokumentów poza ważnym min. 6 miesięcy paszportem. Wiza kosztuje 40 JOD (ok. 217 zł). Na lotnisku w Ammanie można zapłacić za wizę kartą płatniczą.
Drugą opcją jest wykupienie przez Internet Jordan Pass, który zawiera w sobie turystyczną wizę.

Jest jeszcze możliwość otrzymania wizy do Jordanii za darmo. Jest to opcja dla osób, które przekraczają granicę w Akabie lub odwiedzą w Akabie w ciągu 48 godzin biuro Aqaba Special Economic Zone. Sami nie skorzystaliśmy z tej opcji, ale rodzinka z Our Little Adventures przeszła tę ścieżkę i opisała całą procedurę na blogu.
My podczas podróży do Jordanii wykupiliśmy dla nas 2 Jordan Pass’y oraz jedną wizę dla Nadii na lotnisku w Ammanie.

jordania wiza jordania waluta dinar jordański jordania informacje praktyczne
Turystyczną wizę do Jordanii można kupić na lotnisku w Ammanie.

Pieniądze w Jordanii – waluta w Jordanii – płatność kartami w Jordanii

Oficjalną walutą Jordanii jest dinar jordański [JOD]. Kurs pod koniec maja 2019 wynosił 1 JOD = 5,46 zł. Na potrzeby łatwego przeliczania można przyjąć 1 JOD = 5,5 zł.
Wybierając się do Jordanii najlepiej przywieźć ze sobą dolary lub euro. Na lotnisku w Ammanie znajduje się Arab Bank (zaraz obok biur wypożyczalni samochodów), który jako jedyny nie pobiera prowizji za wymianę waluty. Pozostałe banki, kantowy na lotnisku pobierają prowizję min. 5 JOD od transakcji. Kurs wymiany dolara był wszędzie taki sam i wynosił 1 USD = 0,708 JOD.
W większych miastach bez problemu znajdziemy kantory, gdzie również wymienimy pieniądze po takim samym kursie. Pieniądze wymienialiśmy również w hotelu oraz w sklepie z pamiątkami.

jordania waluta dinar jordański jordania informacje praktyczne
Walutą Jordanii jest dinar jordański [JOD].

Płatności kartą w Jordanii

Przez cały wyjazd udało nam się tylko raz zapłacić kartą Revolut w hotelu nad Morzem Martwym. W pozostałych miejscach nie było takiej możliwości lub była doliczana prowizja w wysokości 0,5 JOD (dzięki Maciek za wyjaśnienie) lub 2% (np. w kasie biletowej w Petrze).

Bankomaty ATM w Jordanii

Bankomaty w Jordanii są bardzo popularne i znajdziemy je praktycznie wszędzie. Niestety wyciągając pieniądze, będziemy zmuszeni zapłacić niemałą prowizję (od 1 do 5 JOD zależnie od banku od transakcji). Podobno w Jordan Kuweit Bank nie ma prowizji, ale nie sprawdziliśmy sami tej informacji, więc nie mamy 100% pewności (Marcin w komentarzu poniżej potwierdza).

Znajomość języka angielskiego w Jordanii

Podczas podróży po Jordanii praktycznie wszędzie byliśmy w stanie porozumieć się w języku angielskim. Czasami były to bardzo proste rozmowy, a czasami swobodna komunikacja.

jordania petra treasury view skarbiec jordania informacje praktyczne
Jordania. Petra widok na Skarbiec Faraona.

Roaming w Jordanii

Roaming w Jordanii działa bez najmniejszych problemów, jednak ceny odstraszają, aby aktywnie korzystać z połączeń telefonicznych do Polski.

Internet mobilny w Jordanii

Jeżeli ktoś potrzebuje, to najlepiej będzie od razu na lotnisku wyposażyć się w lokalną kartę SIM z połączeniami i pakietami danych. Do dyspozycji mamy m.in. dwóch operatorów: Orange oraz ZAIN.
Porównując oferty w trakcie naszego pobytu, to najtaniej wychodziła karta w Orange:

• 30 GB Internetu, bez połączeń i SMSów: 13 JOD
  • 30 GB Internetu oraz nielimitowane połącznia i SMSy 30 JOD, (karta ważna przez 90 dni)
  • 5 GB Internetu oraz nielimitowane połącznia i SMSy 15 JOD, (karta ważna przez 30 dni)
jordania petra treasury view skarbiec jordania informacje praktyczne
Jordania. Petra widok na Skarbiec Faraona.

Gniazdka w Jordanii

Wybierając się do Jordanii, pamiętajcie, aby zabrać ze sobą przejściówkę taką jak do Wielkiej Brytanii. Gniazdka mają wejście brytyjskie – 3 duże prostokątne bolce. W niektórych hotelach były również gniazdka takie jak w Polsce, ale nie było to regułą.
Jeżeli nie macie przejściówki to w brytyjskich gniazdkach często, choć nie zawsze, działa prosty patent: wystarczy włożyć patyczek do górnej dziurki, która odblokuje niższe otwory i bez problemu będziemy mogli włożyć naszą, polską wtyczkę. Jednak, aby patent zadziałał, wszystko zależy od rozstawu dziurek – nie zawsze nasze wtyczki są tak szerokie, aby pasowały.

Noclegi w Jordanii

W Jordanii korzystaliśmy z kilku różnych noclegów w miastach i na pustyni. Wybieraliśmy oferty, które nam najbardziej pasowały – głównie ze względu na lokalizację. Najtańszy nocleg kosztował nas 20 JOD (109 zł), a najdroższy 60 JOD ( 326 zł) za noc za naszą trójkę.

jordania noclegi wadi rum ali baba camp
Ali Baba Camp – wnętrze wspólnego namiotu

Wypożyczenie samochodu w Jordanii

W Jordanii nie korzystaliśmy z publicznych środków transportu, prywatnych busów ani z taksówek. Przed wyjazdem do Jordanii zdecydowaliśmy, że na cały nasz pobyt wynajmiemy samochód, aby być w 100% niezależni. To była doskonała decyzja, ponieważ mogliśmy pojechać w dowolne miejsce oraz zostać w nim tak długo, jak chcieliśmy.

wypożyczenie samochodu w jordani samochód wypożyczalnia wynajem samochodu
Zamiast zarezerwowanego małego samochodu otrzymaliśmy Lancera z automatyczną skrzynią biegu

Jazda samochodem w Jordanii

Jazda samochodem po Jordanii to zdecydowanie odrębna historia, dlatego poświęciłem jej osobny wpis. Zajrzyj do artykułu, a dowiesz się jak jeżdżą Jordańczycy, jaka jest kondycja dróg, na co zwracać uwagę, limity prędkości, ceny paliwa itd.

jordan king's highway jazda samochodem w jordanii dana
Droga prowadząca z wioski Dana.

Zdrowie w Jordanii – szczepienia w Jordanii

W Jordanii nie ma zagrożenia sanitarno-epidemiologicznego. Nie ma obowiązku posiadania szczepień. To bardzo bezpieczny kraj. Oczywiście, jak wszędzie trzeba zachować podstawowe zasady higieny. Należy dokładnie myć ręce przed posiłkiem oraz umyć owoce przed spożyciem.
Podczas naszego pobytu nie było żadnych komarów czy much. Nie korzystaliśmy z repelentów ani moskitiery. Na pustyni podobno występują węże i skorpiony, lecz my nie spotkaliśmy żadnego osobnika.

Jak ubierać się w Jordanii? Jak ubierać się na plażę?

Jordania to kraj muzułmański, gdzie kobiety powinni zwracać uwagę na strój. Turystki w Jordanii są traktowane bardziej liberalne. Nie ma tu obowiązku zakrywania włosów (poza wejściem do meczetu), jednak warto pamiętać o zakrywaniu ramion, dekoltu oraz kolan. To wyraz szacunku dla mieszkańców.
Będąc na publicznych plaży, kobiety powinny pływać w koszulce z krótkim rękawem, a mężczyźni powinni korzystać z szortów. Taki strój uchroni kobiety przed niepotrzebnymi zaczepkami ze strony miejscowych. Jednak praktycznie nigdzie to nie było przestrzegane i wszystkie panie kąpały się w bikini. Na prywatnych plażach nie ma żadnych wymogów odnośnie do stroju.

jordania petra skarbiec jordania informacje praktyczne
W Jordanii warto pamiętać o stosownym ubiorze.

Czy Jordania jest bezpieczna? Bezpieczeństwo w Jordanii.

Wiele osób nas pytało, czy podróż do Jordanii jest bezpieczna. Czy nie baliśmy się jechać do Jordanii?
Jordania jest bardzo bezpiecznym krajem. Mieszkają tu przyjaźni, serdeczni i bardzo pomocni ludzie. Wielokrotnie budziliśmy ich szczere zainteresowanie. Każdy chciał, choć chwilę z nami porozmawiać, dowiedzieć się skąd przyjechaliśmy i przede wszystkim czy nam podoba się ich kraj. Nigdy nie czuliśmy się nawet przez sekundę niekomfortowo. Ich naturalna serdeczność, uśmiechy oraz dobroć otaczała nas podczas całego wyjazdu.
W wielu miejscach są posterunki policji, liczne patrole, a w turystycznych częściach jest instytucja turystycznej policji.
Dla nieprzekonanych dodam, że Jordania znalazła się na 38. miejscu najbezpieczniejszych krajów świata według raportu Światowego Forum Ekonomicznego z 2017 roku (Polska była na 48. miejscu).

Podróżowanie z dzieckiem w Jordanii

Nasza Nadia robiła na Jordańczykach największe wrażenie. Gdy dowiedzieli się, że nasza córka ma na imię Nadia, to każdy z nich wspominał, że Nadia to arabskie, bardzo popularne u nich imię.
Nadia (często również Nadiyah) w języku arabskim oznacza „nadzieję, delikatność, ogłaszającą, wzywającą”.
Bardzo często Jordańczycy chcieli robić sobie z nią zdjęcia. Gdy wchodziliśmy do sklepu, to praktycznie zawsze, otrzymywała drobny podarek: słodycze, lody, czy małe prezenciki.

jordania podrożowanie z dzieckiem jordania informacje praktyczne
Akaba. Spotkany chłopiec w meczecie.

Jedzenie w Jordanii – ceny jedzenia w Jordanii

Przez cały wyjazd stołowaliśmy się w licznych knajpach, barach czy restauracjach. Praktycznie wszędzie można zamówić hummus i sałatki warzywne podawane z chlebem, zupy, falafel oraz dania mięsne, rybne i owoce morza.
Bardzo lubimy świeże, naturalne soki. W Jordanii najbardziej popularnym sokiem jest o smaku limonki z miętą oraz pomarańczowy. Czasami są jeszcze z mango czy z banana. Warto przy zamówieniu zwrócić uwagę, aby nie dodawali cukru. Czasami potrafią dosypać go bardzo dużo!
Ceny są bardzo różne. Wszystko zależy co i gdzie zamówimy. Szczegóły i konkretne ceny znajdziecie poniżej:

• Świeżo wyciskany sok z owoców: 2 – 3 JOD zależy od wielkości
  • Shoarma z baraniną: 3,5 JOD
  • Pizza jordańska mała: 2,5 JOD
  • Kawa 2 JOD
jordania wad rum piknik jordania informacje praktyczne
Wadi Rum – piknik na pustyni.

Przykładowe ceny w Jordanii (stan maj 2019):

• Biały ser do smarowania 1,25 JOD
  • Lód rożek: 0,5 JOD
  • Słodkości na wagę: 4-8 JOD/kg
  • Benzyna 90-tka: 0,750 JOD/litr, 95-tka: 1 JOD/litr.

Podsumowując, Jordania bardzo pozytywnie nas zaskoczyła. To doskonały kraj dla osób lubiących swobodę podróżowania. Możemy zobaczyć wiele topowych atrakcji takich jak Petra, Wadi Rum czy Morze Martwe, a także wiele ukrytych „diamencików”. Napotkani przez nas ludzie byli bardzo serdeczni, otwarci i chętni do pomocy. Bardzo polecamy wyjazd do Jordanii dla każdego.

PS. Jordanię odwiedziliśmy w terminie 17-27.05.2019.

Newsletter

Podobał Ci się artykuł i zdjęcia? Chcesz być zawsze na bieżąco i jako pierwsza/y otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu? Zapisz się do newsletter'a. Obiecuję zero spam'u