Grobowiec Patriarchów – święte miejsce czy kość niezgody?

Izraelski autobus zatrzymuje się na przystanku w Hebronie nieopodal dużej budowli, która wygląda jak forteca z wysokimi murami. To właśnie tutaj jest jedno z najważniejszych miejsc dla muzułmanów, Żydów i chrześcijan. Trzymając się zapisów Starego Testamentu, Abraham kupił tutejszy teren, aby pochować swoją żonę Sarę. Ostatecznie znajdziemy w Grobowcu Patriarchów także groby Izaaka i Rebeki oraz Jakuba i Lea. Grobowiec Patriarchów – święte miejsce – czy jednak kość niezgody i tło tragedii i śmierci.

Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów w Hebronie.

Grota Makpela to tak naprawdę jaskinia w której zostali pochowani znamienici Patriarchowie wraz ze swoimi żonami. Obecnie nad grotą stoi wielki, masywny budynek. Grobowiec Patriarchów skrywa w sobie dwie świątynie: meczet Ibrahim i synagogę, których częścią wspólną jest pomieszczenie zawierające cenotafy (symboliczne grobowce) Abrahama i Sary. Tutaj nikt nie może wchodzić, a sąsiednie pomieszczenia można obserwować przez kuloodporne szyby. Niestety podobnie jak cały Hebron również to święte miejsce zamiast łączyć, to dzieli. Obecnie żaden Żyd nie ma możliwości wejścia na teren meczetu oraz żaden muzułmanin nie ma prawa wstępu do synagogi.
Wszystko za sprawą zaognionego konfliktu pomiędzy Żydami i Palestyńczykami, który trwa od dawna. W 1967 roku w trakcie obchodów święta Jom Kippur palestyńscy fanatycy dopuścili się zniszczenia zwojów Tory, a 25 lutego 1996 roku izraelski osadnik Baruch Goldstein wkroczył do meczetu podczas modlitwy z odbezpieczonym karabinem M-16 i otworzył ogień do modlących się muzułmanów. Zabił 29 osób, a kilkadziesiąt ranił po czym zginął na miejscu. Od tamtej pory konflikt izraelsko-palestyński jeszcze bardziej zaognił się. Trzy lata później miasto Hebron zostało podzielone na dwie części: H1 – 18km2 zarządzanych przez Palestyńczyków oraz H2 – 4,5km2 pod nadzorem Izraela.
Obecnie obowiązują zaakceptowane przez obie strony zasady pozwalające przez 10 dni w roku udostępnić obie świątynie jednej z grup. Przez dokładnie 10 dni w roku cały kompleks jest zamknięty dla Żydów i muzułmanie mogą w tym czasie przebywać i modlić się zarówno po stronie synagogi i meczetu. Z kolei przez inne 10 dni w roku Grobowiec Patriarchów zamknięty jest dla muzułmanów, a otwarty w obu częściach dla Żydów.
Mieliśmy palestyńskiego przewodnika dzięki czemu bez zbędnych komplikacji mogliśmy przejść przez kontrolę na posterunku na stronę palestyńską, aby wejść do meczetu. Kolorowe dywany wyściełają podłogę, a symetrycznie po obu stronach stoją bogato zdobione cenotafy Izaaka i Rebeki. Przy ścianie znajduje się otwór w którym widać głęboko w dole historyczną Grotę Makpela. Miejsce ascetyczne jak każdy meczet, lecz mając w głowie historię, tego co tu niedawno się wydarzyło i jak obecnie wygląda życie w Hebronie, to nie ma miejsca na zachwycanie się budowlą.
Kolejne przejście przez punkt kontrolny. Ogromne, metalowe kraty, wieżyczka strażnicza i uzbrojony po zęby izraelski żołnierz. Nasz przewodnik zostaje po palestyńskiej stronie, ponieważ przechodzimy do części Hebronu H2, aby zobaczyć Grobowiec Patriarchów do izraelskiej strony. Drewniane ławki, liczne książki i broszury. Kilku ortodoksyjnych Żydów kiwa się w sowim rytmie wypowiadając fragmenty Tory. Przechodzimy przez pomieszczenie z cenotafami Jakuba i Lea dochodząc do miejsca, które widzieliśmy będąc po drugiej stronie. Przez kuloodporne szyby oglądamy cenotaf Abrahama i Sary.
Wychodząc napotykamy starszego Żyda. Miły Pan słysząc naszego izraelskiego przewodnika opowiadającego o krwawej i tragicznej historii miejsca mocno faworyzując stronę izraelską, chce podzielić się z nami kilkoma spostrzeżeniami dotyczącymi swojej religii. Był to niesamowity monolog o tym co powinno być najważniejsze w życiu każdego człowieka. Wiara w Boga – niezależnie jakiego – ważne, aby żyć w zgodzie z ponad religijnymi wartościami. Jezus, Budda, Mahomet, Izaak, Abraham i wielu innych mówi o miłowaniu bliźniego, o szacunku dla siebie nawzajem, o podziale na „dobro i zło”, o braku wojen, o łączeniu , a nie dzieleniu, o szukaniu kompromisów, a nie różnic. Jego słowa brzmiały tak pięknie, tak niesamowicie, tak ponadczasowo, zwłaszcza, że przez cały dzień byliśmy poddawani propagandzie najpierw palestyńskiej, a później izraelskiej w wykonaniu naszych bardzo stronniczych przewodników (temat Hebronu na pewno powróci na moim blogu, lecz pomimo, że minęło od wyjazdu do Izraela trochę czasu, to nadal nie potrafię tego sobie poukładać w głowie). Warto spotykać takich ludzi na swojej drodze.
Grobowiec Patriarchów to z jednej strony tylko majestatyczna budowla, lecz nie istnieje ona w oderwaniu od historii i wydarzeń, które miały miejsce w tych okolicach. Konflikt palestyńsko-izraelski jest głęboko zakorzeniony w sercach poszczególnych osób, a obecny podział świątyń jest doskonałą ilustracja panujących tu nastrojów.

Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – meczet w którym znajduje się grób Jakuba i Lea.
Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – meczet w którym znajduje się grób Jakuba i Lea.

Grobowiec Patriarchów Hebron

Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – światełko lampki które symbolizuje wejście do Groty Makpela.
Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – cenotaf Abrahama – łączące miejsce obu świątyń: meczetu i synagogi.
Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – część muzułmańska.

Grobowiec Patriarchów Hebron

Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – widok od strony izraelskiej.

Grobowiec Patriarchów Hebron Grobowiec Patriarchów Hebron

Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – synagoga.
Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – część żydowska.
Grobowiec Patriarchów Hebron
Grobowiec Patriarchów – Żyda spotkany w synagodze – rozmowa z takimi osobami to ogromna przyjemność

Gróbowiec Patriarchów informacje praktyczne

Do Hebronu i Grobu Patriarchów przyjechaliśmy na zaproszenie Abraham Tours w ramach wycieczki Hebron Dual Narrative Tour. Do świątyń nie ma biletów wstępu, natomiast do Hebronu najwygodniej i najtaniej można dostać się autobusem z Jerozolimy odjeżdżającym z dworca głównego. Koszt biletu to 9,5 ILS od osoby – dzieci poniżej 3 lat gratis.

PS. Podróż do Izraela odbyła się w terminie 29.04-13.05.2015 roku. Zapraszam do zapoznania się z Nadia w Izraelu – zapiski z podróży, Nadia w Izraelu – zapiski z podróży  cz.2 oraz artykułem Izrael informacje praktyczne, który zawiera dużo pomocnych materiałów dla tych, którzy planują wybrać się do Izraela.

Newsletter

Podobał Ci się artykuł i zdjęcia? Chcesz być zawsze na bieżąco i jako pierwsza/y otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu? Zapisz się do newsletter'a. Obiecuję zero spam'u

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podobają Ci się artykuły i zdjęcia?

Chcesz być zawsze na bieżąco?
Chcesz jako pierwsza/y otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu? Zapisz się na newsletter. Obiecuję zero spam'u