Filipiny informacje praktyczne: ceny, pieniądze, wiza, noclegi…

Na podstawie naszych dwóch wyjazdów na Filipiny zebraliśmy informacje praktyczne, które na pewno przydadzą się każdemu kto planuje wyjazd i pozwolą przygotować się. Byliśmy na Filipinach w terminie 25.02-15.03.2016 oraz 17.02-12.03.2017.  Podczas pierwszego pobytu ograniczyliśmy się do następujących wysp: Cebu, Apo Island, Bohol oraz Pamilacan natomiast za drugim razem zobaczyliśmy Północny Luzon (Batad, Sagada, Buscalan), Coron, El Nido.

Wszystkie poniższe informacje praktyczne, porady i sugestie dotyczą tylko niewielkiej części Filipin, które zobaczyliśmy. Spisaliśmy to, ponieważ sami przed wyjazdem szukaliśmy wielu z poniższych informacji, a pomimo tego trochę na miejscu nas zaskoczyło.

Dlaczego warto jechać na Filipiny?

Jeżeli kogoś interesuje nurkowanie to twierdzę z pełną świadomością, że Filipiny oferują jedne z najlepszych miejsc nurkowych w jakich do tej pory nurkowałem! Dodatkowo jak ktoś ma ochotę na wraki to koniecznie niech wybierze się na Coron. Dla osób nienurkujących jest wiele przepięknych i magicznych miejsc do uprawiania snorkelingu. Dołóżmy do tego wspaniałe plaże (według nas lepsze niż te w Tajlandii) z otaczającą je wodą o idealnie niebiesko-zielonym kolorze, rozłożyste drzewa dające wytchnienia swoim cieniem, najlepsze mango jakie jedliśmy, cisza, spokój i niewielkie (poza Panglao) ilości turystów. Do tego Filipińczycy, którzy swoją naturalną dobrocią serca otaczają Was opieką od pierwszych chwil i tworzy nam się idealne miejsce na odpoczynek. Nas Filipiny urzekły i na pewno będziemy poprzez nasze wpisy i zdjęcia polecać je innym.

filipiny dumaluan beach hamak
Filipiny. Plaża Dumaluan na wyspie Panglao – nic tylko położyć się i odpoczywać.

Co warto zobaczyć na Filipinach?

Nie da się w kilku zdaniach odpowiedzieć na to pytanie, więc na pewno powstanie osobny wpis, lecz jeżeli ktoś wybiera się na Filipiny to na pewno nie może nie zobaczyć podwodnego świata z niesamowitymi rafami koralowymi i tysiącami egzotycznych ryb, piękne nadmorskie widoki o zachodach słońca, interesujące wioski położone w górach z otaczającymi tarasami ryżowymi oraz wszystkim dobrze znane małe stworzonko, czyli wyrak (tarsier).

bohol tarsier wyrak
Bohol. Najbardziej znane zwierzątko Filipin – wyrak (tarsier).

Kiedy jechać na Filipiny? – Pogoda na Filipinach

Najlepsza pogoda na Filipinach panuje od grudnia do kwietnia. Jest sucho – praktycznie brak opadów, choć zdarzy się, że przez chwilę coś pokropi i jest gorąco. My byliśmy w terminie 25.02 – 15.03.2016 i pogoda była rewelacyjna. Kolejnym razem wybraliśmy się w terminie 17.02-12.03.2017 i w północnym Luzonie (Batad, Sagada, Buscalan) było dosyć zimno i deszczowo ( szacuje na ok 10 stopni w nocy i 17 w dzień).
Pierwszy raz na Filipinach doświadczyliśmy dosyć niespotykanego dla nas zjawiska. Temperatury oscylowały w okolicach 28-35 stopni w ciągu dnia, a w nocy ok. 25-28 stopni, jednak zupełnie inaczej odczuwa się tutejsze słońce. W miejscach gdzie jest powiew wiatru nie czuje się promieni słońca, natomiast gdzie nie ma powiewu to słońce niesamowicie intensywnie „smaży” i bardzo mocno czuć to na naszej skórze. Nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy tego.
Dziwne jest to, że wieczorem pomimo wysokiej temperatury to jest przyjemnie „chłodniej”. Nie odczuwa się duchoty, ani gorąca – jest po prostu przyjemnie i tak zupełnie inaczej niż np. w Tajlandii gdzie człowiek wieczorem czuł, że się roztapia.

filipiny pamilacan plaża
Filipiny. Pamilacan. Niesamowicie bezludna plaża.

Jeżeli chodzi o tajfuny to mogą występować przez cały rok, lecz statystycznie najwięcej jest ich we wrześniu i październiku.

Pomimo tak dużego ciepła nie można zapomnieć o bluzie lub kurtce, która będzie niezbędna w trakcie podróży autobusem, samochodem czym promem wyposażonym w klimatyzację. Jak jest klimatyzacja to zawsze była włączona na FULL.

Jak się tam dostać?

Jeżeli ktoś chce polecieć za nieduże pieniądze na Filipiny to musi obserwować wszelakie promocje m.in. na loty do Kuala Lumpur, Singapuru, Bangkoku czy Hongkongu, aby później dowolnymi liniami polecieć dalej. Dodatkowo od ponad 2 lat pojawiają się często promocje różnych linii lotniczych na trasach do Manili. Warto polować.

Nam za pierwszym razem udało się upolować promocję na lot powrotny Warszawa-Stambuł-Kuala Lumpur-Stambuł-Warszawa za jedyne 1687,51 zł/os. liniami Turkish Airlines. Dodatkowo musieliśmy kupić kolejny lot Kuala Lumpur – Cebu – Kuala Lumpur liniami AirAsia, który kosztował 520,38 zł/os. z bagażem do 20 kg zatem suma wyniosła 2207,89zł/os.

Za drugim razem udało nam się zakupić bilety w całkiem niezłej promocji. Lot powrotny na trasie Warszawa-Amsterdam-Kanton-Manila kosztował 1606,29 zł/os. liniami China Southern Airlines – wszystko na jednym bilecie – lot z dwoma przesiadkami.

filipiny lotnisko
Nadia w podróży – wraca do domu.

Wiza i przekraczanie granicy na Filipinach

Obywatele Polski posiadający biometryczny paszport ważny min. 6 miesięcy (od daty wylotu z Filipin) nie potrzebują wizy na pobyt do 30 dni. Przepisy mówią, że trzeba mieć przy sobie bilet potwierdzający opuszczenie kraju przed upływem 30 dni, lecz nam nikt go nie sprawdzał. Podobno linie lotnicze, które latają na Filipiny, podczas check-in sprawdzają czy turysta ma bilet powrotny – bez niego nie pozwolą wsiąść do samolotu. (info od Antka – dzięki, który wielokrotnie latał na Filipiny).

Na lotnisku Mactan-Cebu pobierany jest „terminal fee” na wyloty międzynarodowe w wysokości 750PHP od osoby (dzieci poniżej 2 lat oraz osoby w wieku powyżej 65 lat są zwolnione). Bez opłaty nie da się wejść do gate’ów. Nie wiem od czego to zależy, bo niektórzy czytelnicy sygnalizowali mi, że wylatywali tydzień wcześniej i nic nie musieli płacić.

Podobnie na lotnisku w Puerto Princessa obowiązuje opłata „terminal fee”: 200 PHP na loty krajowe oraz 700 PHP na loty międzynarodowe.

mactan cebu terminal fee
Lotnisko Mactan-Cebu – opłata „terminal fee”.

Pieniądze na Filipinach

Oficjalną walutą Filipin jest Peso filipińskie (PHP) i jego kurs był stabilny. 1 PLN to ok 12 PHP oraz 1 PHP = 0,08 PLN. Bez problemu wymieniane są wszystkie popularne waluty: dolary amerykańskie, australijskie, euro, funty brytyjskie itd. Nie było zbyt dużych wahań w kursach, lecz jeżeli na ulicy jest kilka punktów „money change” to warto przejść się i sprawdzić kurs zwłaszcza, gdy chcemy wymienić większą ilość. Wymienialiśmy dolary amerykańskie: najlepszy kurs to 1$ = 49,70PHP na lotnisku w Manili, a najgorszy kurs to 1$ = 45,80 PHP na Alona Beach (Panglao).
Zależy to od punktu wymiany, lecz czasami trzeba pokazać paszport, z którego skrupulatnie spisywane są wszystkie dane, a z każdego banknotu przepisywane są numery seryjne.

filipiny peso filipińskie php
Filipińskie peso – waluta Filipin.

Łączność: telefon, Internet, poczta

Nie spotkaliśmy się z problemem braku zasięgu telefonii komórkowej, jednak ceny roamingu skutecznie odstraszają aby z niego korzystać. Praktycznie wszędzie w guesthousach, hotelach, restauracjach, niektórych autobusach, przystaniach itp. jest dostęp do darmowego WiFi. Niestety WiFi na Palawanie jest bardzo wolne i często zrywa połączenie.

filipiny money changer
Wymiana walut na Filipinach.

Elektryczność: wtyczki na Filipinach

Na Filipinach obowiązują wtyczki amerykańskie, czyli dwie cienkie blaszki. Trzeba mieć adapter, bo w żadnym z miejsc gdzie spaliśmy lub przebywaliśmy nie było innych gniazdek ani przejściówek. Adapter można kupić na miejscu lub w Polsce, jednak trzeba o nim pamiętać, bo inaczej nic nie naładujemy.
Warto także wspomnieć, że na mniejszych wyspach nie ma prądu przez 24 godziny na dobę. Na Pamilacan’ie prąd był tylko w godzinach 18-24 natomiast na Apo Island pomiędzy 18-22. Były natomiast osobne „linie” które zasilały wiatraki lub klimatyzację.

Noclegi na Filipinach

Z racji, że korzystaliśmy z 15 różnych noclegów na Filipinach, a ich opis jest dosyć obszerny to postanowiłem przygotować odrębny wpis zawierający opisy i namiary na każdy z nich oraz zdjęcia. Mam nadzieję, że pomoże Wam to w podjęciu decyzji czy warto się zatrzymać w odwiedzonych przez nas miejscach.

nocleg filipiny nocleg na filipinach coron Purple Homestay Coron, Busuanga
Filipiny. Wyspa Busuanga – Purple Homestay Coron, Busuanga – taras, gdzie codziennie jedliśmy śniadanie

Transport na Filipinach

Komunikacja w tej części Filipin, w których byliśmy jest całkiem nieźle zorganizowana i wiarygodna. Nie zdarzyły nam się większe opóźnienia czy problemy.

filipiny trishaw
Trishaw – motoriksza – jeden z rodzajów transportu na Filipinach.

Jedzenie na Filipinach

Przed wyjazdem na Filipiny wszyscy nas straszyli, że jedzenie jest tam okropne i że ciężko tam przeżyć. Troszkę zmartwieni tym faktem polecieliśmy. Na miejscu okazało się, że jedzenie jest równie dobre jak w krajach Azji Południowo-Wschodniej, w których mieliśmy okazję być. Praktycznie wszystko poza drobnymi wyjątkami nam smakowało, a jedliśmy w różnych miejscach: na ulicznych stoiskach i grillach, w małych lokalnych knajpkach, w turystycznych knajpkach, w guesthoustach gdzie spaliśmy, u ludzi w domach. Wszystko pyszne, smaczne i dobre.

filipiny kurczak manok
Popularny na Filipinach kurczak z rożna.

Pod względem praktycznym i przy szacowaniu naszego budżetu warto wziąć pod uwagę poniższe ceny, które celowo są zaokrąglone w górę. Oczywiście zawsze idzie znaleźć taniej i drożej i wiele zależy od tego co i ile zamawiamy, ale nam średnio zawsze wychodziły poniższe kwoty za osobę:

• śniadanie: dowolna konfiguracja, jajecznica, tosty, kiełbaski, smażony ryż, smażone warzywa, zupy, sok, kawa, herbata, woda itd.: ok. 100-200 PHP
  • lunch: wieprzowina, krewetki, ryby, kalmary, ryż, warzywa oraz napoje: ok. 150-350 PHP, gdzie 350 PHP to była turystyczna knajpa w Moalboal przy samej plaży
  • kolacja: podobnie jak lunch
filipiny pamilacan ryba
Słyszeliśmy, że na Filipinach jedzenie jest niesmaczne – nam wszystko, absolutnie wszystko smakowało :)

Zdrowie na Filipinach

Malaria występuje na wyspie Palawan, na południowej części Mindanao, na Tawi Tawi oraz w okolicach Olangapo (wyspa Luzon). Także pod tym względem za pierwszym razem wybieraliśmy rejon wysp Cebu, Bohol, Negros i okolic za cel naszego wyjazdu. Niestety denga występuje wszędzie i także na nią nie ma szczepionki.
Może to się wydawać dziwne, lecz komarów na naszym wyjeździe właściwie poza pojedynczymi sztukami nie spotkaliśmy, więc cały zapas środka Mugga zawierający DEET wrócił nienaruszony do domu. Pomimo to na wyspach spaliśmy pod moskitierą.
Oczywiście jak wszędzie trzeba pamiętać o myciu rąk przed jedzeniem.
Wszyscy mamy standardowe szczepienia WZW A+B oraz tężec. Należymy do rodziców szczepiących dzieci, więc Nadia ma komplet standardowych szczepień + rotawirusy + meningokoki + pneumokoki. Jakiś czas temu opisałem szczegóły tego, co warto ze sobą spakować na wyjazd z małym dzieckiem do Azji, do których serdecznie zapraszam.

filipiny pamilacan moskitiera
Filipiny. Pamilacan – pomimo braku komarów, spaliśmy pod moskitierą.

Przykładowe ceny na Filipinach (marzec 2017):

Często otrzymuję pytania o najprostsze rzeczy czyli ile kosztuje woda mineralna albo kilogram bananów itd. Faktycznie bardzo pomaga to w określeniu swojego budżetu przed wyjazdem, więc poniżej znajdziecie proste zestawienie.

• butelka wody mineralnej 1l: 28-50 PHP
  • piwo San Miguel: 40-45 PHP (0,3l), 120 PHP (1l)
  • świeży sok z owoców: 50-130 PHP
  • rum 0,375: 55 PHP!!!
  • coca-cola 1l: 40 PHP
  • różne bułki w piekarni: 5PHP szt.
  • owoce: mango 1kg: 100 PHP, banany 1kg: 60 PHP, arbuz 1kg: 50 PHP
filipiny nadia i dzieci
Dzieci na całym świecie są takie same :).

PS. Pierwsza podróż na Filipiny odbyła się w terminie 25.02-15.03.2016 roku – zapraszam do zapoznania się z Nadia w podróży na Filipiny – zapiski z podróży. Druga podróż trwała od 17.02-12.03.2017 roku i także zachęcam do lektury relacji Nadia w podróży na Filipiny 2017 . Znajdziecie tam wiele pomocnych informacji. Relacje były pisane na gorąco podczas podróży.

Newsletter

Podobał Ci się artykuł i zdjęcia? Chcesz być zawsze na bieżąco i jako pierwsza/y otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu? Zapisz się do newsletter'a. Obiecuję zero spam'u